Acil diş durumları diş ağrısı veya şişlikleri, travma sonucu dişin kırılması veya dişin tamamen yerinden çıkması olarak değerlendirilebilir.

DİŞ AĞRISI

Yemek Esnasında veya Sonrasında Oluşan Ağrı:

Kişi yemek yerken veya yemeği takiben yarım saat içinde, dişinde keskin bir ağrıdan şikayet eder. Yemek yerken dişin üzerindeki çürük boşluğuna yiyecekler girer. Bakteriler bu yiyeceklerle beslenerek asit üretir. Oluşan asit, dişin sinirini etkileyerek ağrıya sebep olur. Bu durumda yapılacak şey, bir diş fırçası ve diş ipi yardımıyla dişi temizlemektir. Yiyecek artıkları dişin üzerinden uzaklaştırıldıktan sonra, kısa bir süre içinde ağrı geçer. Ancak, diş ağrısının tekrar oluşmasını beklemeden diş hekimine müracaat edilmeli ve gereken diş tedavisi uygulanmalıdır.

Dinmeyen Diş Ağrıları:

Bu tip diş ağrıları genellikle gece ortaya çıkar ve uzun sürer. Diş dokunmaya karşı hassastır ve dişin etrafında veya yüzde şişlik ve ağrı vardır. Böyle bir durum, çürüğün ilerleyip dişin sinirini öldürmesi ve dişin enfekte olması sonucu ortaya çıkar. Bu tip diş ağrısını dindirmek kolay değildir. Yapılabilecek en uygun şey, öncelikle dişin üzerindeki yiyecek artıklarının temizlenmesidir. Diş hekimine danışarak uygun bir ağrı kesici içmek ağrıyı geçirecektir. Ancak, en kısa zamanda bir diş hekimine başvurmak gerekir. Ulaşma imkanınız yoksa doktor tavsiyesi ile uygun bir antibiyotik kullanmaya başlamanız, dişinizdeki enfeksiyonun en kısa zamanda kontrol altına alınabilmesi için faydalı olabilir. Akut enfeksiyonların çoğunda olduğu gibi, diş ağrısı birkaç gün içinde ortadan kalkar, ancak enfekte olmuş bu dişe müdahale edilmediği müddetçe ileride enfeksiyonun tekrarlayacağı unutulmamalıdır.

DARBEYE BAĞLI DİŞİN KIRILMASI

Özellikle çocuklarda ve sporcularda çok rastlanan bir durumdur. Bisikletten düşme, kavga, çarpışma, havuz yaralanmaları başlıca travma nedenleridir. Dişiniz kırıldığında hemen diş hekimine baş vurunuz. Kırık parçayı da yanınızda getiriniz. Çoğu durumda kırık parça dişe yapıştırılarak hem doğal estetik sağlanmakta hem de kişi kendi dişini kullanmaktadır.

DİŞİN YERİNDEN ÇIKMASI

Travmaya bağlı oluşur. Özellikle alveol kemiği esnek olduğu için çocuklarda görülür. Yerinden çıkan diş bulunmalıdır. Bulunan diş kuron (taç) bölgesinden tutulmalıdır. Dişi kök kısmından tutmak buradaki dokuların daha fazla hasar görmesine sebep olabilir. Dişin kök kısmındaki dokuların fazla hasar görmesi durumunda dişin yuvasına tutunması mümkün olmaz. Kuron (taç) kısmından tutulan dişin üzerinde bulunan yabancı maddeler hijyenik bir su ile yıkanmalıdır. ASLA ovalamayınız. Diş hekimine hemen gidemeyeceksiniz, gidene kadar uygun taşıma ortamlarında dişi saklayınız ( süt, tükrük). Diş hekimi yerinden çıkan dişi tekrar yuvasına yerleştirip yandaki dişlere kompozit dolguyla sabitler. Başarı oranı kişinin yaşı, dişin ve kemiğin aldığı hasarla bağlantılıdır. Ayrıca tetanos aşısı olmayı da ihmal etmeyiniz.